Tenerife

Tak jsem uskutečnil již několik let plánovanou cestu na Tenerife. Hlavní plán byl, pěší výstup na nejvyšší horu Španělska Pico de Teide. Že bych vyšel až na vrchol jsem ale už předem nepočítal, takže jsem si ani nezajišťoval povolení ke vstupu, které je potřeba.Rád bych býval došel alespoň k výhledům Pico de Viejo, ale ani to se nakonec nepodařilo.

Měl jsem tedy zaplacený přímý let na jižní letiště a půjčení auta s kompletním pojištěním a vyzvednutím na letišti přes Booking. Počítal jsem, že díky tomu vše proběhne jednoduše, ale nastal však problém, místo objednaného malého auta jsem dostal větší a chtěli platit znovu pojištění. Naštěstí u přepážky byli ještě také češi kteří uměli dobře anglicky, takže jsem požádal o pomoc s tlumočením. Zaplatit pojištění znovu jsem odmítl, ale musel jsem přistoupit na depozit 500EUR. Naštěstí se při cestách nic nepřihodilo, takže depozit vrátili, ale již o cca 600Kč méně, pravděpodobně ke změně kurzu a poplatkům. Hlavně nebylo příjemné jezdit stále s obavou aby se nic nepřihodilo a nakonec mě to změnilo i plán cest, které jsem chtěl uskutečnit.

Nyní řeším s bookingem, jestli zjistí proč chtěli platit pojištění znovu, že jsem dostal jiné auto než objednané by neměl být můj problém. Vypadá to, že to ale skončí tak nějak do ztracena.

1. Den

Přílet byl večer, takže již jen ubytování v hezkém apartmánu na konci městečka El Medano 10km od letiště.

2. Den

Prošel jsem pěšky podle pobřeží oběma směry od ubytování. Výhoda byla, že po několika desítkách metrů jsem byl v divoké přírodě. Nejdříve jsem šel severním směrem, nechá se jít několik kilometrů po lávových útesech až k parku větrných elektráren. Na několika místech se nechá sejít dolů k moři, kde jsou krásné malé pláže.

K večeru jsem to prošel opačným směrem, přes velkou zátoku až ke komplexu hotelových resortů.

3. Den

Byla dobrá předpověď počasí, tak jsem zvolil hlavní plán cesty Teide. Po hodně zajímavé jízdě nekonečného stoupání, nádherných výhledů a zatáček jsem zastavil na malém parkovišti u hlavní silnice TF38 a směrem od západu vyrazil k vrcholu.

Trasa byla ze začátku pohodová, postupně ale začínala stoupat a dál se se šlo stále v suti. Jak to stále podjíždělo, tak ze tří kroků byl ve skutečnosti tak jeden. Došel jsem k rozcestníku cca 2700m pod Pico Sur a vzdal jsem to. I tak byla cesta hodně zajímavá.

Nevím, jak je to tam často, ale celý týden co jsem tam byl, byla kolem celého ostrova ve výšce kolem 1500m oblačnost, takže když se člověk pohyboval výš, což bylo většinou, tak dolů k moři stejně neviděl a bylo to stejné, jako když se letí s letadlem nad mraky.

4.Den

Na tento jsem neměl naplánovanou určitou trasu, měl jsem jen oblast, kde bych chtěl něco projít. Trasa s autem byla stejná, jen se po vystoupání serpentin odbočí na silnici TF21 směrem k lanovce na Teide. Při cestě je velké parkoviště i s restaurací a informacemi. Zde jsem pak teprve vybral trasu kolem hory Guajara 2718m. Okružní trasa s odbočkou na vrchol je nádherná, krásné výhledy všema směry, především na Teide. Délka okruhu cca 10km.

5. Den

Vybral jsem okruh na západní části ostrova kolem menší sopky Montaňa Negra 1408m. Čím víc jsem se přibližoval na západ, krajina začínala být úplně jiná, hlavně všude plno zeleně, krásné borovicové lesy. Okruh je pohodový a krajina je hodně podobná jižnímu sopečnému okraji ostrova La Palma, žádné obrovské lávové patvary, ale vše takové zaoblené. Začátek i konec trasy je na velkém parkovišti Arenas Negras uprostřed lesa. Na parkovišti je vše pro příjemný odpočinek, grilování, pitná voda atd. Velká výhoda je, že se na parkovištích nikde neplatí, nejsou ani žádné automaty a nejsou zpoplatněny ani dálnice. K parkovišti vede od silnice 2km kamenitá cesta, kterou vzhledem k nepojištěnému autu jsem šel raději pěšky. Trasu jsem si tak o 4km prodloužil na celkem 8km.

6. Den

Chtěl jsem projít ještě nějaké severnější trasy, proto jsem dojel až k městu Candelaria, zde jsem odbočil a opět nekonečným stoupáním a počtem zatáček vyjel až na hřeben pohoří. Již cestou jsem si vybavil zprávy o velkých požárech na Tenerife, které tam v létě propukly. Opravdu obrovská území jen spáleniště, takže vše mimo silnici je nepřístupné. Projel jsem tedy s několika zastávkami na výhledech celou trasu kolem meteorologické observatoře, stanice lanovky na Teide, a pak již známou trasou dolů. I samotná trasa s autem je v této krajině hodně zajímavá.

Tento den foukal hodně silný vítr, takže jsem se po návratu šel ještě podívat do zátoky, kde těchto podmínek využívali vyznavači windsurfingu a kitesurfingu, někteří předváděli opravdu kousky.

7. Den

Původně jsem chtěl navštívit i úplný sever ostrova. Jelikož trasa vede přes dost velké hlavní město, měl jsem z toho dost obavy. Provoz i v menších městech byl dost silný a řešit pak něco bez připojištění auta by byl problém. Tak třeba se to povede ještě někdy příště.

Docela jsem to ale oželel, den byl asi nejteplejší z celého týdne, tak jsem vyrazil pěšky podél pobřeží a nádherné počasí jsem využil na jedné z malých  pláží, které jsem objevil druhý den.

8. Den

Zabalit, předat klíče od ubytování a cestou na letiště dočerpat plnou nádrž pro vrácení auta. Myslel jsem, že se ještě projdu po okolí letiště, bylo ale opět hodně teplo a ještě ten den dusno, takže jsem si to se dvěma batohy odpustil a čas do odletu přečkal v letištní hale.

Příspěvek byl publikován v rubrice Trochu dál. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.